ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΣΩΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ
(άρθρο του Νίκου Κουφάκου, από την εφημερίδα "Τύπος της Κυριακής" (Ελεύθερος Τύπος - κυριακάτικη έκδοση), Μ. Σάββατο 30 Απριλίου, σελ. 67)
"Οδηγός επιβίωσης" προς υποψηφίους ΑΕΙ και ΤΕΙ λίγο πριν από την τελική ευθεία
Η ημέρα της... κρίσης πλησιάζει για τους υποψηφίους που θα διεκδικήσουν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τώρα στην τελική ευθεία χρειάζεται να μάθουν τα "μυστικά" της επιτυχίας των πανελλαδικών εξετάσεων...
"Ψυχραιμία, παιδιά!" είναι ο πρώτος και απαράβατος κανόνας της επιτυχίας των υποψηφίων για εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας. Όμως μην ξεχνάμε ότι ακόμα και αν χάσετε αυτή τη μάχη, ούτε τον πόλεμο χάνετε ούτε τη μοναδική ευκαιρία της ζωής σας. Να είστε σίγουροι ότι θα έχετε πολλές άλλες ευκαιρίες για να αποδείξετε την αξίας σας...
Οι πανελλαδικές εξετάσεις, το μέγα άγχος, η καθοριστική μάχη και τα σχέδια της νίκης έχουν μια στενή σχέση για την επιτυχία των υποψηφίων που διεκδικούν μια θέση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας.
Με τη βοήθεια της ψυχολόγου-ψυχοθεραπεύτριας Αγγελικής Καλαντζοπούλου θα σας περιγράψουμε τα μυστικά της επιτυχίας και θα σας δώσουμε πολύ χρήσιμες συμβουλές για την αντιμετώπιση του άγχους των εξετάσεων.
Αποδοτικό διάβασμα σημαίνει πάνω απ' όλα συγκέντρωση. Εκείνο που έχετε να κάνετε ως πρώτο βήμα είναι να διαμορφώσετε τις ιδανικές για σας συνθήκες μελέτης.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑΒΑΣΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΝΑ ΙΣΧΥΟΥΝ ΚΑΘΟΛΙΚΑ ΚΑΙ ΑΠΟΛΥΤΑ
Μοναχική ή ομαδική μελέτη, με δυνατό ή άτονο φως, με μουσική ή χωρίς, στο γραφείο ή στο κρεβάτι σας; "Πρέπει" δεν υπάρχουν και είναι προσωπική σας υπόθεση η επιλογή της κατάλληλης ατμόσφαιρας."Στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν κανόνες διαβάσματος που να ισχύουν καθολικά και απόλυτα, ιδιαίτερα στην ηλικία και στο επίπεδο που βρίσκεστε σίγουρα θα έχετε βρει κάποιους τρόπους να διαβάζετε και να μελετάτε..." τονίζει η κ. Καλαντζοπούλου. Και προσθέτει: "Ο τρόπος μελέτης και διαβάσματος χρειάζεται να είναι προσαρμοσμένος στο χαρακτήρα και την προσωπικότητα του καθένα. Άλλοι άνθρωποι μαθαίνουν πιο εύκολα κάνοντας ανάγνωση το κείμενο που πρέπει να διαβάσουν. Άλλοι πάλι εάν δεν έχουν και ακουστική πληροφορία μπορεί να δυσκολευτούν πολύ να μάθουν κάτι. Άλλοι πάλι θέλουν να έχουν την εμπειρία και την πρακτική αυτού που μαθαίνουν".
Δυστυχώς, όμως, ανεξάρτητα από τις προτιμήσεις του καθένα το σύστημα αξιολόγησης περιλαμβάνει τη δοκιμασία των εξετάσεων. Άρα, χρειάζεται όλοι ανεξάρτητα από τις ιδιαίτερες κλίσεις που μπορεί να έχουν, να τις προσαρμόσουν στο σύστημα των γραπτών εξετάσεων.
Ένας τρόπος, πάντως, για να μειωθούν τα προβλήματα συγκέντρωσης, να γίνουν τα μαθήματα ενδιαφέροντα και να πετύχετε αύξηση της μνήμης είναι η λεκτικοποίηση και εικονοποίηση (λεκτικοποίηση είναι να μετατρέπουμε τα λόγια σε νοερές εικόνες και αντίστροφα). Ένα στεγνό κείμενο μπορεί να μετατραπεί από σας, στο μυαλό σας, σε ζωντανή εικόνα που θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη σας. Στη συνέχεια, μετατρέπετε την εικόνα σε λέξεις και η μέθοδος έχει ολοκληρωθεί!
Ο καλύτερος τρόπος να διαβάζετε για να πετύχετε αυτά τα αποτελέσματα είναι εκείνος που οι ειδικοί ονομάζουν "κυκλικό". Είναι κατάλληλος για πολλά είδη κειμένων και προσφέρεται για απομνημόνευση. Διαβάζουμε ένα κομμάτι μικρό ή μεγάλο από την αρχή ως το τέλος χωρίς πισωγυρίσματα έστω και αν δεν καταλαβαίνουμε όλα τα νοήματα. Επαναλαμβάνουμε την ανάγνωση πολλές φορές κατά τον ίδιο τρόπο. Έτσι αυξάνουμε την κατανόηση. Με την κατανόηση αυξάνεται η συγκέντρωση. Με την επανάληψη ενισχύεται η μνήμη.
Αν απαιτείται απομνημόνευση λέξη προς λέξη διαιρούμε την ύλη σε μικρές ενότητες. Στη συνέχεια, προσθέτουν οι ειδικοί, κάνουμε ερωτήσεις που υποθέτουμε ότι θα βάλει ο εξεταστής.
Ένας ακόμη ιδανικός τρόπος διαβάσματος είναι η "χαρτογράφηση" των κειμένων. Σε κάθε κεντρική ιδέα αντιστοιχεί μία παράγραφος. Φτιάχνοντας ένα ακτινωτό σχήμα τοποθετούμε στο κέντρο τη βασική έννοια που θα συνδέεται με τις κύριες ιδέες και αυτές με τη σειρά τους προς όλες τις κατευθύνσεις με τις επιμέρους έννοιες. Με αυτόν τον τρόπο συρρικνώνεται η ύλη και επιτυγχάνεται οικονομία χρόνου και ενέργειας.
Υπάρχει, ωστόσο, μια μεγάλη κατηγορία υποψηφίων που δεν μπορούν να αρχίσουν να διαβάζουν και βρίσκουν ένα σωρό άλλες ασχολίες εκείνη τη στιγμή προκειμένου να αποφύγουν τη συγκέντρωση στο σκοπό τους. Πιθανοί λόγοι που μπορεί να συμβαίνει αυτό είναι είτε ο φόβος ότι η ώρα μελέτης είναι μια δυσάρεστη και επίπονη διαδικασία, είτε η αίσθηση ότι χάνουν κάτι άλλο που θα ήταν πιο ευχάριστο.
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΤΕ ΤΙΣ ΙΔΑΝΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
* Χρειάζεται να δώσουμε στον εαυτό μας 10 - 15 λεπτά για να οδηγήσουμε τη σκέψη μας στο θέμα της μελέτης και να αρχίσουμε να παίρνουμε μια αίσθηση του βιβλίου.
*Ορίζουμε το δωμάτιο μελέτης. Φροντίζουμε να είναι ένας σταθερός χώρος που να έχει ησυχία, ζέστη
(το χειμώνα), δροσιά (το καλοκαίρι).
*Εφοδιαζόμαστε με όλα τα απαραίτητα: νερό, καφέ, μολύβια, χαρτιά, σημειώσεις.
* Προσπαθούμε να απομακρύνουμε όλες τις πηγές που μπορεί να μας διασπάσουν την προσοχή: τηλεόραση, ραδιόφωνο, τηλέφωνο (κινητό και σταθερό). Κλείνουμε, αν είναι δυνατόν, τα τηλέφωνα και ενημερώνουμε τους φίλους για τις ώρες που μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μας.
* Κλείνουμε και την πόρτα του δωματίου μας σε περίπτωση που υπάρχουν κι άλλοι στο σπίτι (γονείς,
αδέλφια, φίλοι). Τους παρακαλούμε να μην μας ενοχλήσουν μέχρι την ώρα που θα ορίσουμε για
διάλειμμα.
*Ορίζουμε, αν είναι δυνατόν, από πριν το χρόνο που θα διαβάσουμε σύμφωνα με την ύλη και τις άλλες δραστηριότητές μας.
* Θέτουμε ένα στόχο ύλης που θέλουμε να καλύψουμε την κάθε μέρα.
*Κάθε φορά που φτάνουμε ή ξεπερνάμε το στόχο μας δίνουμε μια ανταμοιβή στον εαυτό μας -
κάνουμε κάτι που μας ευχαριστεί, για παράδειγμα πάμε μια βόλτα με τους φίλους μας, βλέπουμε ένα
έργο στην τηλεόραση ή ό,τι άλλο μας αρέσει.
*Ξεφυλλίζουμε το βιβλίο.
*Υπολογίζουμε το χρόνο που χρειαζόμαστε για να καλύψουμε έναν ορισμένο αριθμό σελίδων. *Βάζουμε τη σκέψη μας σε κάποια όρια. Ο νους έχει την ικανότητα να πηγαίνει προς όλες τις κατευθύνσεις.
* Ορίζουμε το στόχο: "Τι θέλω να μάθω;" "Τι ύλη θέλω να καλύψω;" Μπορούμε να εστιάσουμε
περισσότερο στην ύλη και να κάνουμε ερωτήσεις για συγκεκριμένα σημεία της ύλης που πρέπει να
ξέρουμε στο τέλος.
* Τελευταίο σημείο της προετοιμασίας είναι να γράψουμε σε χαρτί αυτά που ήδη γνωρίζουμε από το
θέμα. Αν γνωρίζουμε κάτι, το σημειώνουμε ως λέξεις-κλειδιά. Αν δεν γνωρίζουμε, προσπαθούμε να
υποθέσουμε κάτι. Αυτό βοηθάει στο να συγκεντρωθούμε καλύτερα και να μπορέσουμε να
συνδέσουμε τις υπάρχουσες γνώσεις με τις καινούργιες.
*Ορίζουμε το δωμάτιο μελέτης. Φροντίζουμε να είναι ένας σταθερός χώρος που να έχει ησυχία, ζέστη
(το χειμώνα), δροσιά (το καλοκαίρι).
*Εφοδιαζόμαστε με όλα τα απαραίτητα: νερό, καφέ, μολύβια, χαρτιά, σημειώσεις.
* Προσπαθούμε να απομακρύνουμε όλες τις πηγές που μπορεί να μας διασπάσουν την προσοχή: τηλεόραση, ραδιόφωνο, τηλέφωνο (κινητό και σταθερό). Κλείνουμε, αν είναι δυνατόν, τα τηλέφωνα και ενημερώνουμε τους φίλους για τις ώρες που μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μας.
* Κλείνουμε και την πόρτα του δωματίου μας σε περίπτωση που υπάρχουν κι άλλοι στο σπίτι (γονείς,
αδέλφια, φίλοι). Τους παρακαλούμε να μην μας ενοχλήσουν μέχρι την ώρα που θα ορίσουμε για
διάλειμμα.
*Ορίζουμε, αν είναι δυνατόν, από πριν το χρόνο που θα διαβάσουμε σύμφωνα με την ύλη και τις άλλες δραστηριότητές μας.
* Θέτουμε ένα στόχο ύλης που θέλουμε να καλύψουμε την κάθε μέρα.
*Κάθε φορά που φτάνουμε ή ξεπερνάμε το στόχο μας δίνουμε μια ανταμοιβή στον εαυτό μας -
κάνουμε κάτι που μας ευχαριστεί, για παράδειγμα πάμε μια βόλτα με τους φίλους μας, βλέπουμε ένα
έργο στην τηλεόραση ή ό,τι άλλο μας αρέσει.
*Ξεφυλλίζουμε το βιβλίο.
*Υπολογίζουμε το χρόνο που χρειαζόμαστε για να καλύψουμε έναν ορισμένο αριθμό σελίδων. *Βάζουμε τη σκέψη μας σε κάποια όρια. Ο νους έχει την ικανότητα να πηγαίνει προς όλες τις κατευθύνσεις.
* Ορίζουμε το στόχο: "Τι θέλω να μάθω;" "Τι ύλη θέλω να καλύψω;" Μπορούμε να εστιάσουμε
περισσότερο στην ύλη και να κάνουμε ερωτήσεις για συγκεκριμένα σημεία της ύλης που πρέπει να
ξέρουμε στο τέλος.
* Τελευταίο σημείο της προετοιμασίας είναι να γράψουμε σε χαρτί αυτά που ήδη γνωρίζουμε από το
θέμα. Αν γνωρίζουμε κάτι, το σημειώνουμε ως λέξεις-κλειδιά. Αν δεν γνωρίζουμε, προσπαθούμε να
υποθέσουμε κάτι. Αυτό βοηθάει στο να συγκεντρωθούμε καλύτερα και να μπορέσουμε να
συνδέσουμε τις υπάρχουσες γνώσεις με τις καινούργιες.
Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΑΒΑΣΜΑΤΟΣ
* Οι πρωινές ώρες προσφέρονται για μάθηση που έχει σχέση με γεγονότα, λεπτομέρειες, καινούργιεςέννοιες.
*Οι απογευματινές ώρες προσφέρονται για επαναλήψεις και για μάθηση γνώσεων που απαιτούν κρίση
και περιέχουν λιγότερες λεπτομέρειες.
* Η διατροφή πρέπει να είναι κανονική.
*Για την καλύτερη λειτουργία του εγκεφάλου απαιτούνται έξι με οκτώ ώρες ύπνου το βράδυ.
*Η στάση του σώματος κατά τη μελέτη πρέπει να είναι κατά το δυνατόν όρθια. Το σκύψιμο περιορίζει
*Η γυμναστική, ιδιαίτερα η αερόβια, αυξάνει την εισδοχή οξυγόνου στον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα τη
βελτίωση της μνήμης και της σκέψης.
*Η μουσική, όχι πάνω από το ένα τρίτο του χρόνου μελέτης, εμψυχώνει, ενεργοποιεί το νου και
ταυτόχρονα μειώνει το άγχος.
* Άγχος με μέτρο. Ένα υψηλό επίπεδο άγχους μειώνει την ικανότητά μας να θυμηθούμε αυτά που
μελετήσαμε, ενώ το μέτριο επίπεδο άγχους μας κρατάει σε εγρήγορση.
* Διαμορφώστε τις συνθήκες που εσείς θεωρείτε ιδανικές στο χώρο που διαβάζετε.
*Κάνετε οπωσδήποτε διαλείμματα, τέτοιας διάρκειας που θα σας ξεκουράζουν, αλλά δεν θα σας
αποσπούν εντελώς από τη μελέτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου